اموال غیرقابل توقیف (مستثنیات دین) کدامند؟

اموال غیرقابل توقیف (مستثنیات دین) کدامند؟

پایگاه اطلاع رسانی وکیل‌نا

اموال غیرقابل توقیف (مستثنیات دین) کدامند؟

مستثنیات دین اموالی هستند که برای زندگی فرد یا یک خانواده ضرورت دارد که قانون آنها را مشخص کرده است. مثل اتومبیلی (تاکسی) که بدهکار به وسیله آن درآمد خانواده خود را کسب می کند . به جز آن درآمد دیگری ندارد.
مستند به ماده 523 قانون آیین دادرسی مدنی و ماده 65 قانون اجرای احکام مدنی، اجرای رأی از مستثنیات دین اموال محکوم علیه، از جمله مسکن مورد نیاز محکوم علیه و خانواده وی، وسیله نقلیه ی مناسب، اثاثیه مورد نیاز و آذوقه کتب و وسایل ابزار کار، قابلیت اجرای حکم ندارد. همچنین در بعضی از موارد، اموالی که مالکیت محکوم علیه نسبت به آنها محرز نیست و هیچ دلیلی بر ید مالکانه ی وی وجود ندارد، قابلیت توقیف ندارد. اجرای احکام حقوقی توسط دادورز اجراء که اکنون در دفتر شعبه صادرکننده ی رای بدوی به ریاست مدیر دفتر دادگاه مستقر است صورت می گیرد. این در حالی است که اجرای احکام کیفری در دادسرایی که شکایت در آنجا مطرح و منجر به صدور کیفرخواست شده است، انجام می پذیرد.
 

پایگاه اطلاع رسانی وکیل‌نا - پرسش های حقوقی روزمره



+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

درباره سایت وکیل نا

سایت وکیل­ نا به منظور اطلاع­ رسانی و آگاهی ­بخشی به عموم مردم و اکثرا کسانی که دانش تخصصی حقوقی نداشته و در زندگی روزمرۀ خود ممکن است با مسائل حقوقی و قضایی مواجه شوند ایجاد گردیده است.

درج آگهی در وکیل نا برای عموم وکلا آزاد است و مسئولیت اطلاعات وارد شده با آگهی دهنده می‌باشد. لطفا قبل از هر گونه اقدام از اعتبار و کیل مربوطه مطمئن شوید.

© تمامی حقوق این سایت برای وکیلنا محفوظ است.

/ طراحی و اجرا: آرادپرداز