جعل و مفهوم حقوقی آن (قسمت اول)

منبع: بررسی خطوط و امضاهای مشکوک یه جعل به روش مقایسه ای
منبع: بررسی خطوط و امضاهای مشکوک یه جعل به روش مقایسه ای
جعل در اصطلاح عبارت است از: هرگونه عمل متقلبانه، تزویر و وضع هر چیز ساختگی بجای اصلی و اصلی جلوه دادن آن که با قصد قبلی و اضرار به غیر صورت گیرد، اعم از این که آن غیر، حقیقی یا حقوقی باشد و نیز این جعل موجب ایجاد تغییر، دگرگونی و تحول امری بشود. یا تغییری بوجود نیاورد و نیز اعم از این که آن تغییر ماهوی یا مفادی باشد

 جعل و مفهوم حقوقی آن

جعل

صرف نظر از شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که هر یک می تواند زمینه ساز ارتکاب جرائم مختلف از جمله جرم جعل در هر کشوری باشد و در بعضی موارد به نوبه خود موجبات رشد فزاینده و گسترش جرمی را فراهم آورده و یا برعکس در صورت عدم وقوع و عقیم ماندن، کاهش جرمی را سبب گردد، که تحلیل و تبیین این شرایط بدون توجه به سیاست های جهانی، مسائل و پدیده های بین المللی و تأثیر آن در روابط داخلی بدرستی امکان پذیر نخواهد بود. از دیدگاه حرفه ای نیز محاکم قضایی و پلیسی بطور اعم و از نظر تخصصی و تجربی بطور اخص، جرم جعل یکی از اهم جرایمی است، که علیه مالکیت، دارایی، اعتبار ، آبرو و امنیت اشخاص یا جامعه ای رخ می دهد و یا موجبات کسب امتیازات غیر قانونی، نامشروع و غیر اصولی برای افراد ناصالح فراهم می آورد و ضمانت های اجتماعی و حقوقی را سست و اعتبار ارزش ها و مقررات پذیرفته شده اجتماعی را خدشه دار می نماید؛ لذا وجود جرم جعل در هر جامعه ای موجب سلب اعتماد و بدبینی مردم نسبت به یکدیگر می گردد، مثلاً مثال جعل در اسکناس و پول رایج یک کشور بخاطر عمومی بودن نیاز مردم به داشتن و معاوضه اسکناس دارای بازتاب فراگیر بوده، به طوری که افراد جامعه در تبادل اسکناس اعتماد لازم را نسبت به مجعولیت سند از دست خواهند داد.

جعل در لغت

جعل در لغت به فتح جیم به معنی قرار دادن، تبدیل کردن، دگرگون نمودن، ساختن، تغییر، وضع، گردانیدن، خلق کردن و آفریدن و از حالتی بحالت دیگر درآوردن است و ساختن سند یا نوشته ای به نام کسی بر خلاف حقیقت آمده است.

جعل و تزویر در اصطلاح

جعل در اصطلاح عبارت است از: هرگونه عمل متقلبانه، تزویر و وضع هر چیز ساختگی بجای اصلی و اصلی جلوه دادن آن که با قصد قبلی و اضرار به غیر صورت گیرد، اعم از این که آن غیر، حقیقی یا حقوقی باشد و نیز این جعل موجب ایجاد تغییر، دگرگونی و تحول امری بشود. یا تغییری بوجود نیاورد و نیز اعم از این که آن تغییر ماهوی یا مفادی باشد.

تعریف جعل در مفهوم کلی

عبارت از عملیاتی است، که برای فریب دادن دیگری استعمال می شود.

جعل و تزویر در اصطلاح حقوقی و قانونی

ساختن متقلبانه یک نوشته و یا قلب حقیقت در یک سند، یا چیز دیگر، که موجب وارد نمودن ضرر و زیان نسبی به دیگری گردد را جعل می نامند. در این صورت مرتکب را جاعل، مزَوِر و ضاع گویند؛ و عمل مذکور به این اعتبار جعل، تزویر و تضییع محسوب می گردد؛ زیرا عمل مرتکب از روی قصد و بر خلاف واقع است. مانند تنظیم سند مجعول، ساختن سکه قلب و غیره.

در متون قانونی از میان کلمات مذکور تنها از کلمه جعل استفاده شده و تنها این کلمه است که حامل بار قضایی است.

اما در موضوع خط و امضا، گاهی بین واقعیت و حقیقت تباین ایجاد می شود، که این تباین را جعل می نامیم؛ لذا برای این که به حقیقت نزدیک شده و تفاوت آن با واقعیت آشکار گردد، اقداماتی ضروری است؛ و این اقدامات چیزی جر هنر کارشناس خط نیست و لذا جعل عبارت است از: نوشتن سند یا چیز دیگری بر خلاف حقیقت و ساختن مهر و امضا اشخاص رسمی و غیر رسمی، بدون اجازه آنان به قصد قلب، با تراشیدن، خراشیدن، اثبات و محو.

سند مجعول کدام است؟

سندی که جعل بودن آن در نزد مقام قضایی به اثبات برسد، سند مجعول می نامند.

دلایل و مدارک اثبات جعل

مامورین و کارشناسان دستخط برای اثبات ادعای خود مبنی بر اصیل یا مجعول بودن سند یا اسنادی باید به استناد شواهد، قرائن و دلایلی سخن بگویند، از این روی، باید به جمع آوری مدارک مذکور بپردازند؛ زیرا ممکن است، اسناد فاقد هویت لازم باشند، همچنین این مدارک، ممکن است شامل اوراق و یادداشت های معمولی، نامه های بی نام و نشان، نوشته هایی که جنبه قانونی آن ها مشخص نیست، اظهاریه های رسمی، وصیت نامه ها، اعلامیه های خودکشی و سایر مدارک مشکوک و مردد دیگر باشد.

بیشتر بخوانید:

 جعل و مفهوم حقوقی آن (قسمت دوم)

 

تهیه کننده: عاطفه کریمی

منبع: بررسی خطوط و امضاهای مشکوک یه جعل به روش مقایسه ای - رضا قربانی

پایگاه اطلاع رسانی وکیلنا



+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

درباره سایت وکیل نا

سایت وکیل­ نا به منظور اطلاع­ رسانی و آگاهی ­بخشی به عموم مردم و اکثرا کسانی که دانش تخصصی حقوقی نداشته و در زندگی روزمرۀ خود ممکن است با مسائل حقوقی و قضایی مواجه شوند ایجاد گردیده است.

درج آگهی در وکیل نا برای عموم وکلا آزاد است و مسئولیت اطلاعات وارد شده با آگهی دهنده می‌باشد. لطفا قبل از هر گونه اقدام از اعتبار و کیل مربوطه مطمئن شوید.

© تمامی حقوق این سایت برای وکیلنا محفوظ است.

/ طراحی و اجرا: آرادپرداز